dilluns, 20 de juny del 2011

Beloraid: polèmica i va faltar poc

Doncs va faltar molt poc, la quarta edició del Beloraid (3r Raid de la Lliga Espanyola 2011) la vam disputar el Toni, la Judit i el David aquest passat cap de setmana a la població castellana de Belorado. Corrent com a Peña Guara - Hoko.
El divendres ens trobàvem a Lleida,a casa del Xavi Rodríguez, per acabar de posar a punt tots el material i carregar la furgoneta per desplaçar-nos fins a Belorado, on ens esperaria un -segurament- atractiu i disputat raid per terres Lleoneses, mantenint el bon record de l'any passat i amb opcions reals d'estar a les posicions davanteres.
A quarts de 10 del vespre ens presentàvem al teatre Reina Sofía per recollir els dorsals i entregar una part del material perquè l'organització ens fes l'assistència, sopar una mica i cap a dormir, dissabte seria un dia molt dur.
A les 8 del matí de dissabte ens passava a buscar un minibus de l'organització per traslladar-nos fins a Villasur de Herreros: població on s'iniciaria el raid.
Ja eren les 10 del matí quan es donava el tret de sortida a la competició amb una secció a peu d'11km pels boscos del costat de l'embassament d'Uzquiza. Tot i sortir bastant endarrerits, de mica en mica anàvem superant els equips i retallant temps als Bimont, Bimbache, Buff i Hagloffs. Havent passat l'equador de la secció, aconseguíem atrapar els Buff i els Hagloffs però, un error d'orientació, ens va fer perdre molt de temps als tres equips. Vam decidir fer la nostra, un camp a través i, després de perdre uns 20 minuts, arribàvem a la transició en 16a posició (comptant equips èlit i aventura).
Ara tocava la bici. 23km i 800m de desnivell positiu. Ens mirem el mapa i preferim fer una ruta bastant conservadora, ja que la més directa sembla bastant trencacames. Ens trobem amb els primers problemes amb els mapes. Pistes forestals molt bones, increïblement no apareixien en el mapa, ni tan sols s'apreciaven en l'ortofotomapa imprès de fons en la cartografia. Seguim les pistes que ens sembla que ens poden fer guanyar temps i ens plantem a la transició en quarta posició i segona de la general d'èlit (els turismo de Priego havien fet un error en una balisa).
A partir d'aquí ens tocaven 3 seccions per la zona de l'embassament del Arlanzón. Primer un Rogaine de 3h30', que aconseguim fer molt bé i en 3h15' completem totes les balises. Seguidament una prova combinada de btt i caiac i, finalment un segon rogaine, també de 3h30'. És en aquesta última secció on, un error d'estratègia, ens obliga a deixar una de les balises amb més puntuació, creient que els perseguidors no hi anirien. Per sorpresa nostra, sí que la fan i ens superen els Hagloffs en 2 punts i els Keltoi en un. Com que el raid el guanya l'equip que aconsegueix més punts, aquests dos equips s'han de limitar a completar el recorregut abans de les 5 de la matinada per poder fer-se amb la posició.
A partir d'aquí arriba la polèmica. Primer anem a fer una secció de cordes (tirolina, ràpel i jumar) a la zona de la presa de l'embassament i continuem amb una btt de 41km que, a priori, el millor equip l'havia de completar en 3h30 però que l'acaben fent en unes 10 hores (i això que havien aconseguit sortir de clar).
Els equips perseguidors, sortíem en bici als voltant de les 22h, pel que faríem tot el recorregut de nit.
La secció començava amb una pujada fins a un trencant molt evident però que, en realitat, no existia! Vam estar donant moltes voltes intentant situar-nos perquè no aconseguíem trobar la pista bona. Finalment i després de molt buscar, decidim agafar un trencall i, a males, ens retornaria a la carretera. "Sortosament" vam trobar unes ruïnes i vam localitzar-hi una ruta alternativa que ens permetria seguir les balises marcades però, era una trampa, el camí de baixada fins al fons de vall ens el vam haver d'inventar entremig dels esbarzers i les falgueres i, la pujada següent ni us ho expliquem. Quin martiri superar pràcticament 200m de desnivell amb la bici a l'esquena, inventant-te el camí i obrint pas entre l'espesa vegetació. Ens hi anàvem trobant equips que, també, feia moltes hores que estaven a la zona i estaven utilitzant el xiulet i trucant a l'organització perquè els anessin a treure d'allà.
Vam ajudar a trobar-se uns quants equips d'aventura i vam prosseguir amb el nostre camí fins a l'arribada a la carretera principal, on hi havia un pas obligatori. Allà ens hi trobem el teòric segon equip de la general i dos membres de l'organització. Eren dos quarts de 4 de la matinada i havíem d'arribar abans de les 5 a Belorado si no volíem quedar desqualificats. Ens quedaven més de 25km de secció i l'única escapatòria cap a Belorado era una carretera prohibida en el mapa.
Preguntem a l'organització què podem fer i ens autoritzen a agafar la carretera. Això mateix passa amb els equips que venen al darrera i amb alguns que retornen de la continuació del recorregut en veure que aquesta segona part és tant dolenta com la primera.
Així doncs, a 2 quarts de 5 de la matinada ens presentem a Belorado i hi esperem l'arribada d'altres equips que han fet com nosaltres. Només els Bimont aconsegueixen fer tota la secció invertint-hi unes 9 hores.
Tothom està molt indignat i decidim anar a dormir. Demà serà un altre dia.
A les 8 del matí ens tornem a llevar pensant ja en l'etapa de diumenge. Es tracta d'una btt d'uns 30km i una secció a peu de 9.
A l'arribada a Belorado
La bici, de bon començament sembla molt ràpida però, més errors de cartografia fan perdre molt de temps a tots els equips i arribar molt justos per l'última secció. Només ens falta el trèking i ja tot està decidit, pel que ens limitem a fer una balisa i arribar a meta i posar punt i final a aquest raid.

Finalment aconseguim fer-nos amb la quarta posició de la general, una mica decebuts perquè sabem que amb una mica de fortuna hauríem pogut estar al podi però molt contents per l'experiència viscuda entre els tres corredors, havent de fer front a difícils adversitats, ensortint-nos-en prou bé i passant-nos ho d'allò més bé competint junts.
També remarcar el joc net que hi ha hagut entre tots els equips, ja que tothom va ser honest a l'hora de donar explicacions sobre els fets ocorreguts el dissabte a la nit.
El proper raid en què ens enfrontem l'equip és a Cadis, el 2 i 3 de juliol. Serà la quarta prova de la Lliga Espanyola de Raids.